Consumeren of minimaliseren?

#minimalism #thankfulness #dankbaarheid #dankbaarheidskalender #verbinding #mindfulness


Met de feestmaand in ons vooruitzicht, ontwikkelden we de dankbaarheidskalender voor december 2018. In deze maanden zijn we immers vaak gericht op wat we nog willen en hebben en hoe we onze kinderen nog blij kunnen maken als ze "alles al hebben". De klopjacht naar cadeautjes schiet daarom stilaan in volle vaart, misschien wel met Black Friday als startschot. Wanneer ik dit schrijf, zijn we een dag voor de Amerikaanse feestdag Thanksgiving. Dankbaarheid wordt dan gezegevierd. Persoonlijk zou ik het heel leuk vinden als deze feestdag ook eens zou overwaaien. 


Onderzoek vertelt ons dat dankbare mensen de meest gelukkige mensen zijn. In dankbaarheid schuilt heel veel mindfulness. Je bent immers gericht op het hier-en-nu, je hebt aandacht voor wat er al aanwezig is. Wat er hier is, is vaak ook een verlangen van het verleden dat inmiddels is vervuld. Veroordeel jezelf en je kind(eren) vooral niet als je opmerkt dat verlangen een grote plaats inneemt. Ons hedonistisch aanpassen zit nu eenmaal in ons biologisch systeem. 


Als ik echter hoor dat kinderen tegenwoordig zeggen tegen Sinterklaas "maar dat wil ik niet, dat mag je aan iemand anders geven", dan mogen we wel stilaan beseffen dat we met ons consumentengedrag het doel van ontvangen en verbinding aan het verliezen zijn. En is dat nu net niet wat de feestdagen zo bijzonder maken? Om in het midst van de donkere dagen - waarin we onszelf terugtrekken - je gezien te voelen, je gehoord te voelen en heerlijk samen te zijn met de lieve mensen om je heen. Met deze hulpbron bij de hand, creëer je aandacht voor wat er al is, en dit in minimale dingen. 


Naar de hulpbron van de maand.

Heb je'm gemist? Meld je dan aan als lid langs hier.


Ik wens jullie veel dankbaarheid en ontzettend fijne feestdagen toe!


dankbaarheidskalender