Ons reptielenbrein ontspannen

Bijgewerkt: 25 aug 2018

"Mindfulness is een hype." Zo hoor ik het wel vaker. "Een concept dat te pas en te onpas wordt gebruikt." Wel, stiekem hoop ik dat de hype dan snel voorbij zal zijn, want er is een hele goede reden waarom wij mensen terug grijpen naar iets dat ons reptielenbrein doet 'sussen'. Onze maatschappij gaat snel, druk, steeds meer en beter... Dat betekent dat ons reptielenbrein - dat oudste deel in onze hersenen - steeds vecht en vlucht in deze snelle veranderende wereld. We zijn snel geïrriteerd, ervaren stress, kunnen moeilijk slapen, vinden moeilijk rust... Bij kinderen is dat niet anders. We zoeken krampachtig naar veiligheid en missen tools om dat op een efficiënte manier te doen. De meest simpele basisoefening van mindfulness biedt ons al deze innerlijke veiligheid. Deze basisoefening ontspant ons brein. Deze oefening gaat als volgt: 1) je neemt even de tijd om geen agenda te hebben, yep, zelfs niet ontspanning 2) je gaat met heel je aandacht naar je adem 3) je voelt je adembeweging waar jij die het meest voelt 4) precies zoals je adem nu is, met deze in- en deze uitademing. Oefen je dit 5 seconden of 5 minuten - het is helemaal aan jou hoe lang jij jezelf een mindful moment wilt schenken. Als je dit met je kind of met een leerling wilt oefenen, laat dan zeker je agenda los. Streef niets na en leef voluit in dit mooie moment. Nu hoeft even niets.Op naar een wereld, waar mindfulness geen hype meer hoeft te zijn.

Hoe gaat het met jou als jouw reptielenbrein zich heeft ontspant?